Consultes sobre la documentació requerida

En aquest apartat trobarà una selecció de les preguntes més freqüents sobre la documentació requerida per l'Organisme Intermedi en matèria de Projectes Generadors d'Ingressos, i la resposta que aquest ha ofert.

El contingut d'aquesta secció és merament orientatiu i manca de caràcter vinculant.

Pregunta: Què aconsegueixi ha de tenir l'anàlisi en el qual "de manera justificada, s'acrediti que l'operació genera un corrent negatiu d'ingressos nets o que l'import dels seus ingressos nets és zero"?:

RESPOSTA: Tal com s'indica en el document de" Instruccions sobre la documentació requerida per l'Organisme Intermedi" elaborat per aquesta Direcció general, a l'efecte de l'article 55 del Reglament (CE) nº 1083/2006 del Consell d'11 de juliol de 2006, seran considerats “projectes els ingressos generats dels quals són iguals o més baixos que els costos d'explotació del projecte”, aquelles actuacions que reuneixin alguna de les característiques assenyalades a l'apartat 1 del citat article 55, el seu import total excedeixi d'un milió d'euros i presentin un corrent negatiu d'ingressos nets o l'import dels seus ingressos nets sigui zero.

Per a aquest tipus d'actuacions, l'entitat beneficiària haurà d'aportar l'informe de la Intervenció o òrgan de control de l'entitat local “MOD. III” degudament emplenat i, com a annex, una anàlisi subscrita per qui subscrigui l'informe en el qual de manera justificada, s'acrediti que l'operació genera un corrent negatiu d'ingressos nets o que l'import dels seus ingressos nets és zero.

Quant a l'horitzó temporal o període de referència que ha d'abastar la referida anàlisi, les seves previsions hauran de ser formulades per a un període adequat a la vida econòmicament útil del projecte. La durada variarà en funció de la naturalesa de la inversió. L'horitzó temporal de referència per sector basat en la pràctica acceptada internacionalment i recomanat per la Comissió Europea és el següent: 

Sector

Horitzó temporal (en anys)

Energia

25

Aigua i medi ambient

30

Ferrocarrils

30

Ports i aeroports

25

Carreteres

25

Indústria

10

Telecomunicacions

15

Educació

15-20

Museus i espais culturals

10-15

Hospitals i infraestructures sanitàries

 20

 Parcs i boscos

 25-35

 Zones industrials i parcs tecnològics

 20

 Altres serveis

 15

En l'anàlisi es detallaran, anualitat per anualitat, els ingressos generats i els que es projecta generar, i els costos d'explotació del projecte que s'han suportat i que es projecta suportar.

L'anàlisi annexo constitueix la justificació tècnica de la declaració formulada per la Intervenció o òrgan de control de l'entitat local en l'Informe “MOD. III”. Per això, les magnituds emprades hauran de basar-se, amb caràcter preferent, en la documentació que obra en poder de l'entitat beneficiària i en particular, en la relativa a l'execució i liquidació dels seus pressupostos, i la seva comptabilitat, detallant per a cada any, les quantitats reconegudes o que es projecta reconèixer en les respectives aplicacions dels estats d'ingressos i despeses.

El grau de detall de les dades expressades en l'anàlisi annexo haurà de garantir la suficiència i entitat de la pista d'auditoria, possibilitant la seva identificació en una verificació administrativa o in situ.

En el cas que s'empri informació subministrada per tercers -com per exemple, un concessionari-, les dades hauran de tenir l'oportú respatller en el seu règim de comptabilitat.


Pregunta: Si un servei municipal, pel qual l'usuari paga directament un preu, és gestionat indirectament per una concessió que no aporta ingrés algun a l'Administració ens trobem davant un projecte que no genera ingressos?

RESPOSTA: En primer terme, cal reiterar que l'anàlisi dels projectes generadors d'ingressos s'ha d'abordar, obligatòriament, partint del concepte establert en l'article 55.1 del RDC. En aquest sentit, com a exemple del supòsit més habitual, NECESSÀRIAMENT TINDRAN LA CONDICIÓ DE PROJECTES GENERADORS D'INGRESSOS, totes aquelles actuacions en les quals l'usuari estigui PAGANT DIRECTAMENT una taxa (o import) per la utilització de la infraestructura o per la recepció del servei. Aquests projectes requeriran la presentació dels Informes de la Intervenció o òrgan de control de l'entitat local MOD. II, III o IV (en funció de les seves característiques) i altra documentació concordant, en els termes que indiquen les instruccions.

cal recordar que a aquests efectes, és absolutament irrellevant la forma en què s'estigui gestionant la infraestructura o prestant el servei (directa o indirecta), així com l'impacte que el possible flux de caixa pogués tenir per al titular de la infraestructura o servei (ja que el flux, si escau, s'haurà d'analitzar en els termes exposats en el document d'instruccions ja al·ludit). Per això, a sensu contrari, únicament no tindran la condició de "projecte generador d'ingressos" (Informe de la Intervenció o òrgan de control de l'entitat local MOD. I de les instruccions), aquelles actuacions d'inversió en infraestructura la utilització de la qual no estigui subjecta al pagament directe d'una taxa per part dels usuaris (ex. utilització gratuïta), o bé aquells subministraments de serveis que siguin prestats a títol gratuït per als usuaris.


Pregunta: Si la infraestructura finançada amb càrrec al FEDER s'ha integrat en un servei de caràcter general que és titularitat d'una altra Administració com s'ha de considerar a l'efecte de l'aplicació de l'art. 55 del Reglament (CE) nº 1083/2006 del Consell d'11 de juliol de 2006?

RESPOSTA: En el cas que l'actuació finançada s'hagi incorporat dins en una infraestructura o servei general (ben sigui aquest titularitat de l'entitat beneficiària, bé sigui titularitat d'una altra entitat local), la informació i anàlisi que es remeti, s'haurà de referir al conjunt de la infraestructura o servei, i no només a aquella part que ha estat finançada amb càrrec al FEDER, o que pogués pertànyer a l'entitat beneficiària.

A títol d'exemple, si una Diputació Provincial (beneficiària de l'ajuda), va subscriure un conveni amb un Ajuntament del seu àmbit territorial per a l'execució d'un projecte relatiu a l'ampliació de la xarxa de proveïment d'aigua potable a domicili en el municipi (actuació finançada), l'anàlisi del projecte generador d'ingressos i la documentació s'haurà de referir al servei de proveïment d'aigua potable a domicili d'aquest municipi, en la seva integritat.


Pregunta: Quin abast té l'expressió que “perquè una operació sigui considerada generadora d'ingressos ha de tenir un funcionament independent”?

RESPOSTA: En el document de" Instruccions sobre la documentació requerida per l'Organisme Intermedi", remès juntament amb el requeriment, literalment s'assenyala que:
“Perquè una operació sigui qualificada com a “projecte generador d'ingressos”, es requereix que tingui un funcionament independent i existeixi un grup d'usuaris específics que abonin les taxes/cànons o tarifes corresponents.”
 

Aquest paràgraf se situa dins de l'apartat retolat “Què s'està verificant per l'Organisme Intermedi?”, i té com a missió principal explicar com es va a dur a terme l'actuació de control per part de l'Organisme Intermedi. Per això, el seu contingut s'ha d'interpretar en relació amb la resta de l'apartat.

Com aquell indica, cadascun dels projectes finançats pel FEDER -seguint la terminologia europea, cada “operació”-, té la consideració de “projecte integrat”, és a dir, són projectes que majoritàriament estan composts per diverses “actuacions”. Doncs bé, cadascuna de les seves actuacions pot formar part d'un mateix servei o infraestructura, o bé, pot tenir un funcionament independent.

Així, a títol d'exemple , el projecte integrat de “Desenvolupament sostenible de la Ciutat de XX” (l'operació finançada), pot estar compost per tres actuacions que posseeixin un funcionament independent (ex.: “construcció d'una casa de cultura”, “millora de la xarxa de proveïment d'aigua potable” i “ampliació de la guarderia municipal”).

Per això, a fi de garantir la plena aplicació de l'article 55 del Reglament (CE) nº 1083/2006 del Consell d'11 de juliol de 2006, cal fer una “anàlisi independent” de cadascuna de les actuacions que poguessin conformar el projecte integrat.

Partint d'aquesta premissa, l'anàlisi de cadascuna de les actuacions del projecte s'haurà d'efectuar a la llum del concepte establert en l'article 55.1 del RDC. D'aquesta manera, tindrà la condició de projecte generador d'ingressos,

"(…) qualsevol operació que inclogui una inversió en infraestructura la utilització de la qual estigui subjecta al pagament directe d'una taxa per part dels usuaris o qualsevol operació que inclogui la venda o l'arrendament de terrenys o immobles o qualsevol subministrament de serveis prestats a títol onerós".

Com a exemple d'un supòsit habitual, tindrà la condició de projecte generador d'ingressos una actuació d'inversió en infraestructura, en la qual l'usuari estigui pagant directament una taxa (o un import) per la seva utilització, o per la recepció d'un servei que es presti a través de la mateixa.

Aquests projectes requeriran la presentació dels Informes de la Intervenció o òrgan de control de l'entitat local MOD. II, III o IV (en funció de les seves característiques) i altra documentació concordant, en els termes que indiquen les instruccions. (...)