El Ministeri de l'Interior activa el Pla Turisme Segur per reforçar la seguretat ciutadana a les zones turístiques durant la temporada d'estiu

23/06/2014

El secretari d'Estat de Seguretat, Francisco Martínez, ha subratllat que el Pla Turisme Segur “va a reforçar la seguretat del sector turístic espanyol des de la protecció i la prevenció” / La delegada del Govern en Illes Balears, Teresa Palmer, ha destacat que amb aquest pla “s'augmenta la seguretat en zones turístiques, amb reforços i operatius especials, i es demostra el compromís del Govern amb les nostres Illes” / L'Operació Estiu 2014 es desenvoluparà en diverses CCAA i el dispositiu conclourà el 31 d'agost en totes elles excepte en Illes Balears, on s'allargarà fins al 30 de setembre


El secretari d'Estat de Seguretat, Francisco Martínez i la secretària d'Estat de Turisme, Isabel Borrego Cortés, han presentat avui el Pla Turisme Segur 2014 la finalitat del qual és proporcionar al turista un entorn més segur durant la seva estada i viatge per Espanya. L'execució operativa d'aquest Pla es concreta en l'Operació Estiu 2014, que el Ministeri de l'Interior engegarà el proper 1 de juliol.

El secretari d'Estat de Seguretat ha explicat que aquest Pla pretén millorar la seguretat en l'àmbit del sector turístic a través de la protecció que proporcionen diàriament els més de 245.000 agents dels Cossos i Forces de Seguretat, però també a través d'accions preventives que evitin que es produeixin actes o comportaments delictius. Es tracta que el ciutadà es trobi segur i que a cap moment senti que s'està restringint l'exercici de les seves llibertats, ha assenyalat Martínez.

Per la seva banda, la secretària d'Estat de Turisme, Isabel Borrego, ha destacat la seguretat de les nostres destinacions com una de les majors fortaleses del sector turístic espanyol i un atribut clau perquè, cada any, Espanya sigui la destinació triada per milions de turistes internacionals. Isabel Borrego ha assegurat que el “Pla de Turisme Segur” és un pas més cap a l'excel·lència turística i la competitivitat d'Espanya en aquesta indústria; i posa de manifest la transversalitat de la matèria, així com la cooperació entre els diferents departaments del Govern.

La delegada del Govern en Illes Balears, Teresa Palmer, que ha assistit a la presentació, ha destacat que amb aquest pla “s'augmenta la seguretat en zones amb major afluència turística, amb reforços i operatius especials, i es demostra el compromís del Govern amb les nostres Illes”.

El Pla Turisme Segur contempla l'augment de la vigilància i control preventiu en vies de comunicació urbanes i interurbanes, estacions, ports, aeroports, hotels i càmpings i, el reforç d'efectius en espectacles i esdeveniments que suposin grans concentracions de persones. En aquesta línia, Francisco Martínez ha assenyalat que també es potenciaran les actuacions per obtenir informació en prevenció antiterrorista i les labors de recerca de la Policia Judicial.
 

Operació Estiu 2014

El secretari d'Estat de Seguretat ha explicat que en l'Operació Estiu 2014, que el Ministeri de l'Interior engegarà el proper 1 de juliol, està previst un reforç de les plantilles de les Forces i Cossos de Seguretat de l'Estat. La Guàrdia Civil reforçarà la seva presència amb més de 16.500 efectius de les unitats de Seguretat Ciutadana, així com amb prop de 300 agents pertanyents a les unitats de Policia Judicial, Agrupació de Tràfic i Servei Marítim i Aeri, entre unes altres. Per part del Cos Nacional de Policia, seran al voltant d'11.800 els agents que reforçaran el dispositiu de seguretat durant la campanya estival. A més, el Cos Nacional de Policia també comptarà amb el suport de 400 agents de Cavalleria, Brigada Mòbil, Subsòl, Tédax-NRBQ i policies alumnes en el seu període de pràctiques.

L'Operació Estiu 2014 es desenvoluparà en les Comunitats Autònomes d'Andalusia, Astúries, Canàries, Cantàbria, Comunitat Valenciana, Galícia, Illes Balears, Madrid i Murcia. Aquest dispositiu, conclourà el 31 d'agost en totes elles excepte en Illes Balears, on finalitzarà el 30 de setembre. Amb la finalitat d'aconseguir la màxima eficàcia policial i incrementar la seguretat, es potenciarà la coordinació de les Forces i Cossos de Seguretat de l'Estat amb les Policia Autonòmiques i Locals a través de les Juntes de Seguretat. Així mateix, s'intensificarà la col·laboració del Cos Nacional de Policia i de la Guàrdia civil amb les institucions públiques i privades que componen el sector turístic.


Noves tecnologies per incrementar la seguretat

A continuació, el secretari d'Estat de Seguretat ha informat sobre tres nous projectes impulsats des de la Secretària d'Estat de Seguretat per facilitar diversos serveis als ciutadans, especialment a estrangers que visiten el nostre país. Entre aquests, el sistema ABC per a la identificació automàtica de passatgers en fronteres, l'aplicació ALERCOPS que para esment online mitjançant smartphones i, OFIPOl, uns llocs de policia virtual que permeten donar una atenció integral i directa al ciutadà.

Francisco Martínez ha explicat que el sistema de control automàtic en frontera, sistema ABC (Automated Border Control System), que s'instal·larà en una primera fase en els aeroports de Madrid, Màlaga i Barcelona, permetrà al passatger “ser subjecte actiu de la seva entrada a Espanya”.És a dir, el propi viatger serà el que gestioni el seu accés a través d'un terminal que li permetrà triar l'idioma que desitgi. En el cas d'un ciutadà d'un Estat Membre haurà d'introduir el seu DNI i després del croat de dades i comprovació de petjada i foto se li facilitarà l'accés de manera àgil. El procés serà el mateix per a un ciutadà estranger, però en aquest cas, es comprovarà el seu passaport sense cap tipus de pre registre.

D'altra banda, l'aplicació ALERTCOPS, permetrà que qualsevol persona a través d'un smartphone pugui demanar ajuda o informació en qualsevol idioma i de forma immediata. Aquesta aplicació també és accessible per a persones amb discapacitat, ha assenyalat Martínez.

Finalment, el secretari d'Estat de Seguretat ha fet referència a les cabines OFIPOL, “pioneres a nivell mundial” i que es troben situades en platges o accessos turístics clau. Aquestes cabines, ha explicat Martínez, atenen al públic mitjançant videoconfencia, les 24 hores al dia, els 365 dies a l'any i en 7 idiomes diferents. Les persones que facin ús d'aquest servei podran des de renovar el DNI electrònic fins a posar una denúncia o rebre informació immediata en temps real.

En aquest context, Martínez ha ressaltat que “gràcies a aquestes noves tecnologies que faciliten el contacte amb les Forces i Cossos de Seguretat de l'Estat, els ciutadans se senten més segurs”.
 

Mesures operatives de l'Operació Estiu 2014

  • Reforç dels mitjans policials: es reforçaran les plantilles actuals amb l'objectiu d'incrementar el nombre de personal uniformat en funcions policials preventives. Igualment, s'establirà presència policial permanent a les zones de major afluència turística que manquen d'ella fora de la temporada estiuenca.

  • Col·laboració amb el sector turístic: s'intensificaran els contactes i reunions de les FCSE amb els responsables dels establiments hotelers.

  • Canales de comunicació directe amb els turistes estrangers: per evitar les molèsties derivades de possibles extraviaments o substraccions de la documentació, els centres policials podran compulsar la fotocòpia del passaport o del document d'identitat al turista que ho sol·liciti.

Per la seva banda, correspondrà a les Delegacions i Subdelegacions del Govern assegurar i supervisar l'engegada i el posterior desenvolupament de l'Operació a cada territori, així com promoure i preparar amb les autoritats locals l'engegada dels dispositius operatius conjunts o complementaris amb la Policia Local i altres entitats.

  • Col·laboració de les unitats especials: es comptarà amb la col·laboració indistinta dels equips TEDAX/NRBQ del Cos Nacional de Policia i de Guàrdia Civil, així com la intervenció dels Guies Canins, en el cas que fos necessari. Així mateix, els helicòpters de tots dos cossos complementaran la presència policial en tot el litoral, contribuint a les labors de seguretat ciutadana i recolzant aquells serveis operatius terrestres pels quals es demandi la seva col·laboració.


Pla de la Guàrdia Civil i del Cos Nacional de Policia

La Guàrdia Civil reforçarà la seva presència amb més de 16.500 efectius de les unitats de Seguretat Ciutadana de les comandàncies afectades per aquest pla. A més, participaran 300 agents procedents d'altres comandàncies i unitats. A més dels serveis habituals a les principals zones turístiques costaneres, la Guàrdia Civil engegarà dispositius especials en el camí de Sant Jaume, Operació Passo de l'Estret i altres esdeveniments amb gran afluència de públic.

La Guàrdia Civil repartirà a les zones turístiques fullets informatius en diversos idiomes amb consells i dades útils per a turistes estrangers. Així mateix, està en marxa la segona fase de la denúncia electrònica a través de la pàgina web www.guardiacivil.es.

La Policia Nacional desplegarà 11.112 efectius de seguretat ciutadana al costat d'un reforç de 411 agents de Cavalleria, Brigada Mòbil, Subsòl, Tédax-NRBQ i policies alumnes en el seu període de pràctiques.

Concretament, a la Comunitat Valenciana es desplegaran entorn d'1.630 agents. A Andalusia, s'activarà a gairebé 2.100 efectius de diferents especialitats de seguretat ciutadana. A Galícia estaran cobrint aquest dispositiu gairebé 800 agents; en les Illes Canàries hi haurà 684 efectius, Astúries comptarà amb 487 agents; en Illes Balears hi haurà un reforç de gairebé 460 efectius; Murcia comptarà amb 1.334 agents; a Cantàbria, estaran desplegats gairebé 200 efectius i a Madrid seran 3.855.


Servei d'Atenció al Turista Estranger (SATE)

En el marc del Pla Turisme Segur, la Secretaria d'Estat de Seguretat ha promogut la creació d'oficines del Servei d'Atenció al Turista Estranger (SATE). Es tracta d'un servei que ofereix assistència personalitzada i integral al turista estranger que, després de ser víctima de qualsevol infracció penal i a través d'un equip d'experts policials i informadors i intèrprets, li presten ajuda en el seu propi idioma, li assessoren, i li faciliten suport amb els tràmits que necessiti. “

Aquest servei ja funciona a Màlaga, Marbella, Benalmàdena, Manacor, Palma de Mallorca, Calvià, Muro, Santa Margalida, Eivissa, Sant Antoni de Portmany, Benidorm, Gandía, Almuñercar i Madrid, i pròximament ho estarà també a Sevilla, Estepona, Mijas i en diferents municipis d'Alacant. La Secretaria d'Estat de Seguretat, a través de les Delegacions del Govern, continua impulsant l'engegada de noves oficines de Servei d'Atenció al Turista Estranger (SATE) juntament amb les Administracions Locals d'aquelles localitats que reben un gran nombre de turistes.