Palmer assisteix a la presentació de les principals mesures de reforma de l'Administració pública engegades en Illes Balears

Palmer, després de Sáenz de Santamaría i Bauzá, al Consolat

17/11/2014

El Govern balear aplica 82 mesures de reforma proposades per la Comissió per a la Reforma de les Administracions Públiques (CORA) i desenvolupa altres 30 pròpies / La vicepresidenta del Govern central, Soraya Sáenz de Santamaría, i el president José Ramón Bauzá han donat a conèixer les mesures activades per impulsar una administració moderna, eficient i competitiva


El president de les Illes Balears, José Ramón Bauzá, i la vicepresidenta del Govern central, Soraya Sáenz de Santamaría, han presentat avui les principals mesures de reforma de l'administració pública activades en les Illes Balears tant a proposta de la Comissió per a la Reforma de les Administracions Públiques (CORA), creada pel Consell de Ministres el 26 d'octubre de 2012, com les desenvolupades per la pròpia Comunitat Autònoma dirigides principalment a evitar duplicitats i a aconseguir la modernització administrativa en l'àmbit autonòmic. Un acte al que ha acudit la delegada del Govern central en Illes Balears, Teresa Palmer, entre moltes altres autoritats.

La CORA recull un conjunt de 222 mesures, 11 de caràcter general i la resta dividides en les subcomissions de duplicitats, simplificació administrativa, gestió de serveis i mitjans comuns i administració institucional.

De la totalitat de les mesures proposades per l'Administració General de l'Estat, 86 eren en principi susceptibles de ser aplicades en Illes Balears i, d'elles, després d'analitzar la seva viabilitat, es van aprovar 73, més 9 de les de caràcter general. A més, a aquestes iniciatives de la CORA cal afegir les 30 mesures específiques i pròpies de l'administració autonòmica engegades per aconseguir una administració moderna, competitiva, eficaç i eficient que presti el millor servei públic al ciutadà.

De les 73 mesures específiques per a la comunitat proposades per la CORA, 56 són iniciatives encaminades a evitar duplicitats administratives; 13 de simplificació administrativa; 3 dirigides a identificar les activitats de gestió que, per ser similars, poden exercir-se de forma centralitzada o coordinada aprofitant millor els recursos públics; i una emmarcada en la subcomissió d'administració institucional.

D'altra banda, de les 73 mesures específiques, 64 han estat executades per les conselleries i la resta han estat aplicades conjuntament entre diferents conselleries i organismes autònoms.

De les 30 mesures pròpies que la CAIB ha engegat, cal destacar que 15 corresponen a evitar duplicitats administratives, 7 a simplificació administrativa i 8 a gestió de serveis i mitjans comuns.

D'entre les mesures concretes i pròpies de l'administració autonòmica engegades per millorar l'actuació i la coordinació entre les administracions del nostre àmbit territorial, evitar duplicitats, simplificar la tramitació i aconseguir la modernització administrativa en l'àmbit autonòmic es poden assenyalar, entre moltes altres iniciatives, les següents:

  • Reducció de l'estructura orgànica del Govern
  • Projecte de reestructuració del sector públic instrumental
  • Realització d'una auditoria tècnica que va permetre una redistribució i homogeneïtzació dels llocs de treball, així com tot un seguit de mesures aplicades per racionalitzar i professionalitzar l'administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

Pel que fa a la subcomissió creada de simplificació administrativa, la comunitat autònoma ha donat prioritat a l'impuls de l'administració electrònica amb:

  • L'activació de la plataforma PINBAL (Plataforma d'Interoperabilitat de les Illes Balears)
  • La propera implementació de la carpeta documental ciutadana
  • La propera engegada d'un sistema de digitalització de documents o del Sistema Integrat de Registre (SIR) que permetrà la presentació de documents en qualsevol registre habilitat i la seva transferència immediata a l'administració destinatària dels mateixos.

Quant a transparència i participació ciutadana, des de la comunitat autònoma s'han activat, entre unes altres, les següents eines:

  • El Portal de Transparència
  • La web Finances del Sector Públic
  • La tramitació telemàtica en 101 procediments administratius.

D'altra banda, entre les mesures de gestió de serveis i mitjans comuns destaca, entre unes altres:

  • La creació de la central de contractació de la CAIB i els ens del sector públic autonòmic que ha suposat per a les arques autonòmiques un estalvi d'1,7 milions d'euros.

En referència a les mesures proposades per l'Estat per a la seva aplicació en les Illes Balears es pot destacar, entre unes altres:

  • L'engegada del programa d'autoformació per a empleats públics en el marc del Projecte Compartir impulsat per l'Institut Nacional d'Administració Pública
  • La participació activa en l'engegada del Portal Únic d'Ocupació
  • La instauració d'instruments de coordinació per homogeneïtzar la regulació turística
  • La creació d'un organisme de control autoritzat per a gestors de residus
  • La implantació de la recepta electrònica
  • La llicència esportiva única
  • La coordinació de la Junta Consultiva de Contractació Administrativa de l'Estat amb les Juntes Consultives de Contractació Autonòmiques.