135 persones van morir a les carreteres de Catalunya el 2021

135 persones van morir a les carreteres de Catalunya el 2021

07/01/2022

135 persones van morir a les carreteres de Catalunya el 2021

 

  • A Catalunya, respecte a 2019, es redueix el nombre de víctimes mortals un 23%
  • En el segon semestre de 2021, la mobilitat ha estat per sobre dels valors de 2019, malgrat la qual cosa el nombre de persones mortes ha disminuït
  • Va haver-hi 42 dies amb zero morts en carretera; en 2019 van ser 30

Barcelona, 7 de gener de 2022.- En 2021 es van produir 921 sinistres mortals en les carreteres espanyoles en els quals van morir 1.004 persones i altres 3.728 van resultar ferides greus. Aquestes xifres representen 97 morts menys (- 9%) que en 2019 (any de referència) i el segon millor any de la sèrie històrica, solament per darrere de 2020, any en el qual van morir 870 persones però que es tracta d'una estadística distorsionada per la pandèmia.

A Catalunya, els accidents de trànsit aquest 2021 es van cobrar la vida de 135 persones; 52 a Barcelona, 34 a Girona, 29 a Lleida i 20 a Tarragona.

Pel que fa a 2019, a Catalunya es redueix el nombre de víctimes mortals un 23% (-40).

El ministre de l'Interior, Fernando Grande-Marlaska, ha assenyalat en la presentació d'aquestes dades que “el balanç de sinistralitat vial de 2021 ens indica que hem mantingut la tendència positiva de reducció de la sinistralitat que experimentem en l'última dècada, però cal afegir que la valoració no pot ser positiva perquè 1.004 morts en carretera el passat any són massa”.

Grande-Marlaska ha presentat el  balanç provisional de sinistralitat vial 2021 referit als accidents ocorreguts en vies interurbanes amb morts al moment del sinistre o en les 24 hores següents. El ministre ha estat acompanyat pel director general de trànsit, Pere Navarro; del cap d´Agrupacií de Trànsit de la Guàrdia Civil, general José Ignacio Criat, i el fiscal de Sala de Seguretat Vial, Bartolomé Vargas.

La xifra de 3.728 ferits greus com a conseqüència d'un sinistre vial també s'ha reduït en 705 persones, un 16% menys a la registrada en 2019 (4.433).

MOBILITAT, PARC I CENS DE CONDUCTORS

En el que a mobilitat es refereix, durant el passat any es van registrar 393,7 milions de moviments de llarg recorregut per carretera, la qual cosa suposa un 8% menys que els realitzats en 2019 (427,1 milions) i un 23% més respecte a 2020.

Aquest descens en la mobilitat s'ha produït en vehicles lleugers (-10%) i principalment en caps de setmana amb un (-15%). En canvi, el trànsit de vehicles  pesats ha estat superior (+3%) al  registrat en 2019.

El parc de vehicles s'ha incrementat en un 2% respecte a 2019, arribant als 33,2 milions de vehicles i el cens de conductors es manté igual que en 2019, amb 27,3 milions de conductors.

EN PROFUNDITAT

Per períodes de l'any. Els descensos de la mortalitat (-9%) i la mobilitat (-8%) no han tingut un comportament homogeni al llarg de l'any, tal com es pot apreciar en el següent quadre.

 L'any va començar amb importants descensos tant en la mobilitat com en la sinistralitat, a causa que fins al 8 de maig va haver estat d'alarma, període en el qual es van establir restriccions a la mobilitat. A partir d'aquest moment s'ha anat produint una recuperació dels desplaçaments, de manera que a l'estiu va haver-hi pràcticament la mateixa mobilitat i és a partir de setembre quan s'observen increments, fins a fins i tot superar els desplaçaments registrats en el mateix període de 2019.

Respecte a la sinistralitat, maig i juny, els mesos immediatament posteriors a la sortida de l'estat d'alarma, van ser negatius: la mobilitat encara no s'havia recuperat, però els accidents mortals sí.

Al juny de 2021 es van registrar 116 morts, 38 morts més que en 2019, convertint-se així en el mes amb més defuncions de tot el passat any. L'estiu va finalitzar amb nivells de mobilitat molt similars a 2019 i una reducció dels  morts d'un 12%. El tercer quadrimestre, amb major mobilitat, els morts van descendir un 10%.

 Per tipus de via. Respecte a 2019, descendeixen més els morts en carretera convencional amb -9% que en autopista i autovia amb -8%.

Concretament 723  persones van morir en accidents de trànsit que van tenir lloc en vies convencionals (72%) i 281 en autopista i autovia (28%), de manera que es manté estable la relació de cada 4 morts, 3 són en carretera convencional i 1 en autopista i autovia.

Per tipus d'accident.  Respecte a 2019, disminueixen un 22% els morts en col·lisions frontals i un 7% els morts en sortides de via, així i tot, aquestes segueixen sent el tipus d'accident més freqüent amb el 39% dels morts.

Per edat. El major descens per franja d'edat es produeix en el grup de més de 65 anys amb un -25%.

Augmenta la sinistralitat dels joves de 15 a 24 anys, de   112 morts en 2019 a 138 en 2021.

Per dia de la setmana. La major recuperació de la mobilitat en els dies laborables es reflecteix en les dades de sinistralitat, que malgrat el descens de morts, és major en cap de setmana (-17%) que entre setmana (-1%).

Accessoris de seguretat. 140 persones que viatjaven en turisme i furgoneta (26%) no portaven el cinturó de seguretat al moment de l'accident. Tampoc feien ús del casc 8 ciclistes i 10 motoristes.

Per comunitats autònomes. Disminueixen les persones mortes en totes les comunitats autònomes, excepte  a Castella-la Manxa (+17), *Illes *Balears (+10); Andalusia (+12); Cantàbria (+4) i Comunitat Foral de Navarra (+3). Catalunya (-40) i Comunitat de Madrid (-25) són les que majors reduccions registren.

Les xifres presentades aquest divendres pel ministre Grande-Marlaska són provisionals i referides solament als accidents mortals ocorreguts en vies interurbanes i víctimes registrades fins a les 24 hores posteriors a produir-se l'accident. Les xifres definitives ja consolidades, que inclouran les mates a 30 dies d'accidents ocorreguts en vies urbanes i interurbanes, permetran tenir la radiografia completa de la sinistralitat vial a Espanya.

NOTA_DE_PREMSA_SINISTRALITAT.pdf