Adif conclou la perforació del túnel de Montcada i Reixac (Barcelona)

Adif conclou la perforació del túnel de Montcada i Reixac (Barcelona)

28/09/2011

Avenços en la Línia d'Alta Velocitat Barcelona-frontera francesa


  • La tuneladora Montcada ha arribat al pou d'extracció després de recórrer 3 km
  • Un exhaustiu pla de control i seguiment ha permès garantir en tot moment la seguretat de la construcció del túnel, sense generar afeccions ni a les estructures dels edificis ni al terreny

Adif ha finalitzat avui la perforació del túnel de Montcada i Reixac (Barcelona), que s'inscriu en el tram Nus de la Trinitat-Montcada de la Línia d'Alta Velocitat Madrid-Barcelona-frontera francesa. La tuneladora Montcada ha completat l'excavació en el pou d'extracció, situat a l'entorn del sector de Vallbona, ja al terme municipal de Barcelona, després de recórrer una distància de 3.017 m.

Amb la finalització de la perforació del túnel que travessa la zona urbana de Montcada i Reixac, Adif ha completat els tres trams excavats amb tuneladora entre Barcelona i Figueres de la Línia d'Alta Velocitat, després dels locals dels túnels Sants-La Sagrera i de Girona.

Gràcies a aquests significatius avenços, el Ministeri de Foment i Adif reafirmen el seu compromís de posar en servei el 2012 les noves infraestructures ferroviàries, completant així la primera connexió directa en alta velocitat per a viatgers entre les ciutats per les quals discorre la línia i França.

Aquestes actuacions reafirmen l'aposta inversora que el Govern d'Espanya està fent realitat per potenciar el ferrocarril com un mitjà de transport de referència per als ciutadans, especialment a Catalunya, amb l'impuls d'una xarxa d'infraestructures de primer nivell i qualitat.


La línia d'alta velocitat permetrà a Espanya integrar-se en la futura xarxa transeuropea d'alta velocitat gràcies a una infraestructura que incorpora les més avançades tecnologies, tant en la fase de construcció com d'explotació, plenament integrada en l'entorn, sostenible des de les perspectives socioeconòmica i mediambiental, i més segura i fiable per al transport i els ciutadans. Els seus elevats estàndards de velocitat, regularitat, seguretat i confort la converteixen en un dels sistemes de transport ferroviari més moderns i amb majors prestacions del context internacional.


Característiques del túnel de Montcada i Reixac

El tram Nus de la Trinitat - Montcada té una longitud total de 4,7 km, dels quals 3.017 m s'han perforat amb la tuneladora Montcada, que va iniciar el seu recorregut al pou d'atac, situat al sector de Font Freda d'aquest municipi, finalitzant l'excavació en el pou d'extracció, en l'entorn del barri de Vallbona, al terme municipal de Barcelona.

Durant els seus treballs, la tuneladora ha avançat en direcció nord-sud creuant sota el riu Ripoll i travessant la zona urbana de Montcada i Reixac sota el corredor ferroviari de la línia d'ample convencional Barcelona-Portbou. La Montcada, que ha assolit una profunditat màxima de 50 m, ha col.locat 1509 anells del revestiment estructural, per als que s'han utilitzat un total de 10.563 dovelles (7 dovelles per anell), cadascun amb una longitud de 2 mi un gruix de 45 cm.

Després de la finalització de la perforació, prosseguiran els treballs de forma prèvia a la posada en servei de la nova infraestructura, mitjançant el farciment de la secció inferior del túnel a una alçada de 2,2 m per arribar a una secció definitiva de 69,3 m2 . Les operacions es completaran amb el muntatge de la superestructura (via, sistemes d'electrificació) i de les instal.lacions de seguretat i comunicacions.
D'altra banda, dels 1.750 m restants del tram Nus de la Trinitat-Montcada, 700 m s'han executat mitjançant el sistema de túnel entre pantalles i la resta es construeixen a cel obert fins a enllaçar a l'altura del Nus de la Trinitat amb el tram La Sagrera - Nus de la Trinitat.

La tuneladora Montcada

Batejada amb el mateix nom del terme municipal en què ha desenvolupat la majoria dels seus treballs, ha estat dissenyada i fabricada específicament a la fàbrica que l'empresa Herrenknecht té a Alemanya per a la perforació d'aquest túnel per les seves característiques geomètriques i geotècniques. És del tipus EPB (Escut de Pressió de Terres) i disposa, entre altres elements, d'un cap giratori equipat amb elements de tall, una sèrie d'obertures per on s'extreuen les terres excavades per a la seva evacuació i uns cilindres hidràulics que, recolzats en l'estructura ja construïda, empenyen el cap giratori contra el terreny, avançant la perforació. Segons va avançant, la mateixa màquina va posant les dovelles (peces que encaixades entre si formen l'estructura circular de formigó del túnel).

Principals característiques de la tuneladora:

• Longitud total: 105 m (escut + 'back-up' format per 5 remolcs).
• Longitud de l'escut articulat: 10,7 m.
• Pes total: 2.300 Tn.
• Diàmetre: 11,7 m.
• Nombre de motors: 14 m.
• Pressió màxima de treball: 4,5 bars.
• Potència total: 4.900 Kw.
• Empenta nominal: 120.759 kN.
• Velocitat màxima de gir: 2,9 rpm.
• Força de contacte: 25.000 kN.
• Parell de rotació màxim: 37.516 kNm

Màxima seguretat i control

En el marc del seu ferm compromís de garantir la seguretat de les obres i en especial del terreny i de les edificacions, Adif ha adoptat un conjunt de mesures de control durant la perforació del túnel.

 

Entre elles, destaca el procés en el qual una empresa especialitzada ha realitzat inspeccions en més de 400 habitatges i 149 edificis situats a l'entorn de la traça. De manera addicional, ia petició dels propietaris, s'han realitzat altres 40 reconeixements en habitatges de 26 edificis.

Durant el procés de perforació, un complet pla de control i seguiment format per 2.600 dispositius d'auscultació i control ha permès realitzar un seguiment complet dels moviments del terreny, de les estructures i de la plataforma ferroviària d'ample convencional. També s'ha realitzat un estricte control dels paràmetres de funcionament de la tuneladora.

Així mateix, s'han executat actuacions addicionals de protecció mitjançant 9000 injeccions de consolidació del terreny per millorar les propietats del terreny i garantir la seva integritat pel pas de la tuneladora.

Aquest conjunt de mesures permet concloure que durant la construcció del túnel no s'han produït afeccions rellevants ni a les estructures dels edificis, ni al terreny ni ia la línia d'ample convencional.

Finançament europeu

La Línia d'Alta Velocitat Madrid-Barcelona-frontera francesa ha estat cofinançada pel Fons de Cohesió, en les obres de plataforma del tram Madrid-Barcelona, així com el subministrament i muntatge de via del tram Madrid-Vilafranca del Penedès i instal.lacions d'electrificació , senyalització i comunicacions del tram Madrid-Lleida, amb una ajuda que puja a 3.389,3 milions d'euros.

Els Ajuts RTE-T (Xarxes Transeuropees de Transport) en el mateix període han finançat els estudis i projectes, així com les obres de la plataforma del tram Maçanet-Sils, amb un ajut de 70,9 milions d'euros.

En el període 2007-2013 seran cofinançades pels ajuts RTE-T la implementació del ERTMS (Sistema de Gestió de Trànsit Ferroviari Europeu) del tram Barcelona-Figueres, amb un ajut de 10,6 milions d'euros.

El Banc Europeu d'Inversions (BEI) participa també en el finançament d'aquest projecte.

El tram Barcelona-Figueres de la Línia d'Alta Velocitat Madrid-Barcelona-frontera francesa compta amb una inversió aproximada de 4.200 milions d'euros, dels quals més de 127,6 milions corresponen al pressupost d'adjudicació del tram Nus de la Trinitat - Montcada .