Adif avança en els treballs de millora de l’accessibilitat a l’estació de Malgrat de Mar

Adif avanza en los trabajos de mejora de la accesibilidad en la estación de Malgrat de Mar

23/09/2011

Pla de remodelació de la xarxa de rodalies de Barcelona


Les obres, en les quals s’han invertit més de 2,6 milions d’euros, permetran eliminar les barreres arquitectòniques mitjançant la construcció d’un nou pas inferior dotat d’ascensors i la creació de recorreguts guiats per a invidents

Adif avança en el desenvolupament dels treballs de millora de l’accessibilitat i modernització d’instal·lacions de l’estació de Malgrat de Mar, pertanyent a la línia d’ample convencional Barcelona-Mataró-Maçanet, que suposen una inversió superior als 2,6 milions d’euros (IVA inclòs).

Aquest projecte s’emmarca en el conveni signat entre el Ministerio de Fomento, Adif i SEITT (Sociedad Estatal de Infraestructuras del Transporte Terrestre) per a la realització d’actuacions de millora de la xarxa ferroviària de titularitat de l’Estat a Catalunya, que inclou l’execució d’inversions per a la modernització d’estacions i actuacions per a la millora de línies.

Aquestes obres responen al compromís del Ministerio de Fomento de realitzar un pla global d’inversions per a la millora permanent de les  infraestructures i estacions de la xarxa de rodalies de Barcelona, amb l’objectiu d’oferir un servei de majors prestacions de seguretat,  accessibilitat i confort als seus clients i als ciutadans.

El projecte contempla la realització d’obres per l’eliminació de les barreres arquitectòniques i la millora de l’accessibilitat als trens. Així, destaca la construcció d’un nou pas inferior entre andanes dotat amb dos ascensors i escales fixes.  

El nou pas s’ha executat mitjançant el procediment de calaix col·locat sota les vies, que consisteix en la construcció de l’estructura de formigó en una zona annexa i la seva posterior embranzida amb mitjans mecànics fins a la seva ubicació definitiva. Aquest sistema redueix considerablement les afeccions al servei i ha permès aprofitar la franja horària nocturna per executar la major part dels treballs.

A més, s’estan realitzant obres addicionals, com la instal·lació de sistemes d’impermeabilització, construcció de pous de bombeig, canalitzacions, paviments i sistemes d’il·luminació.

Amb el nou pas inferior augmentaran de forma substancial els nivells de seguretat per als viatgers, ja que la seva construcció permetrà l’anul·lació del pas a nivell per a vianants, que s’utilitza actualment per al trànsit de viatgers entre andanes, donant-li ús exclusiu per a manteniment.

Reestructuració de les andanes

La incorporació del pas inferior comporta la construcció d’una nova andana de 200 m de longitud en el costat mar i la demolició de l’actual andana central. També es va perllongar la longitud útil i l’alçada de l’andana situada al costat de l’edifici de viatgers, direcció Barcelona, a les mateixes dimensions, que són les més adequades per facilitar l’accés al nou material ferroviari que presta servei en aquesta estació.

Existeixen dos passos a nivell, un al costat de l’edifici principal de viatgers que es desmunta, condicionant l’accés des de les andanes, i un altre en l’extrem direcció Maçanet-Massanes que ha estat substituït per un de paviment de cautxú antilliscant, per a ús exclusiu de manteniment.

En ambdues andanes s’han instal·lat també paviments antilliscants, amb franges diferenciades en altres materials al costat dels extrems.  
D’altra banda, i també amb l’objectiu de facilitar el trànsit als invidents, s’han establert recorreguts guiats des de l’exterior de l’edifici fins els punts d’embarcament d’escales i ascensors, per facilitar la seva orientació.

A més, s’han instal·lat noves marquesines de 80 metres de longitud en ambdues andanes. D’igual forma, es reforçarà el sistema d’il·luminació amb noves lluminàries.

Estat actual de les obres

Actualment, els treballs es troben en la recta final de la seva execució amb la prolongació i el recreixement d’andanes realitzats, el pas construït i la marquesina ja instal·lada.

El projecte inclou una sèrie de treballs encaminats a millorar les condicions generals de qualitat del servei i la seguretat de les instal·lacions, que s’estan executant en aquests moments.  

Es contempla la renovació total de la tanca que delimita l’estació pel costat de la platja i parcial en el costat urbà del tancament ferroviari.  També està prevista la reordenació de la zona d’aparcament existent amb la disposició de noves places per a persones amb discapacitat i la reubicació de l’aparcament per a bicicletes.

A l’edifici de viatgers es remodelarà la rampa d’accés a l’edifici des de l’exterior de l’estació, optimitzant així la seva geometria. El projecte  inclou, a més, mesures de protecció de les zones enjardinades durant la realització de les obres.

Finalment, s’estan realitzant treballs complementaris, com instal·lacions elèctriques per garantir el subministrament als nous equipaments, canalitzacions, drenatges, serralleries i elements de fontaneria, entre altres.