Adif avança en la modernització de l’estació de Calafell (Tarragona)

foto_grupo

22/09/2011

Pla de modernització de la xarxa de rodalies de Barcelona


  • Els treballs inclouen la rehabilitació de l’edifici de viatgers i la construcció d’un nou pas inferior entre andanes que serà accessible per a persones amb dificultats de mobilitat
  • A Segur de Calafell, on s’ha construït un nou pas inferior dotat d’ascensors, els treballs es troben en la seva darrera fase d’execució


Adif avança en el desenvolupament dels treballs de modernització i millora de l’accessibilitat a l’estació de Calafell (Tarragona), que pertany a la línia R2 de la xarxa de rodalies de Barcelona, que discorre entre Barcelona, Vilanova i Sant Vicenç de Calders. En aquest mateix municipi, s’estan ultimant ja les obres de l’estació de Segur de Calafell, treballs ambdós en els quals s’invertiran 4.641.569 euros.

A l’estació de Calafell, el projecte suposa una inversió de 2.581.676,8 euros i contempla millores en l’accessibilitat, la seguretat, el confort i la funcionalitat de les instal•lacions. Entre altres obres, s’inclouen el recreixement de les andanes, la construcció d’un nou pas inferior dotat d’ascensors, la remodelació de l’edifici de viatgers, la realització de nous tancaments i places d’aparcament per a persones amb  discapacitat. Està previst que els treballs finalitzin abans d’acabar l’any.

Per la seva banda, l’estació de Segur de Calafell, a la qual es destinen 2.059.892,3 euros, disposarà d’un nou pas inferior amb ascensors, andanes més accessibles i segures, un vestíbul modern i funcional, places d’aparcament per a persones amb discapacitat, nou tancament  i urbanització exterior. Les obres es troben en la darrera fase d’execució i es preveu que les noves instal•lacions es posin en servei  durant el mes d’octubre.

Aquestes actuacions s’emmarquen en el conveni signat entre el Ministerio de Fomento, Adif i la SEITT (Sociedad Estatal de Infraestructuras del Transporte Terrestre) per a la realització d’actuacions de millora a la xarxa ferroviària de titularitat de l’Estat a Catalunya, en el que s’inclou l’execució d’inversions per a la modernització d’estacions i actuacions per a la millora de línies.

Actuacions a Calafell

El projecte de remodelació de l’estació de Calafell s’ha dividit en dues fases. La primera, ja finalitzada, comprèn el recreixement d’andanes i els tancaments i ha suposat una inversió de 508.317,2 euros, mentre que la segona inclou la remodelació de l’edifici de viatgers i la millora de l’accessibilitat en l’estació i l’aparcament. Aquesta segona fase compta amb un pressupost de 2.073.359,6 euros.

Les obres de la primera fase han consistit en l’adaptació de les andanes per compatibilitzar-les amb els nous trens que s’estan incorporant a la xarxa de rodalies. Per a això, s’ha elevat l’alçada de cada andana fins assolir una cota de 68 cm sobre el carril en una longitud de 200 m, el que permet un accés més còmode i segur per als viatgers.

Els treballs han inclòs la instal•lació de nous paviments i un conjunt de peces d’extrem d’andana formada per vorades senyalitzades i antilliscants i rajoles podotàctils, així com itineraris que configuraran una ruta accessible amb senyalització de canvis de nivell, escales o accés a ascensors amb l’objectiu de facilitar l’orientació a les persones amb discapacitat visual.

La principal actuació de la segona fase de les obres és la construcció d’un nou pas inferior entre andanes, que substituirà l’existent. D’aquesta forma, el pas actual restarà només per al seu ús urbà mentre que els usuaris del ferrocarril disposaran d’un pas inferior totalment independent per accedir a les andanes.

Actualment, els treballs se centren en el nou pas inferior que s’ha  executat mitjançant el procediment de calaix col•locat amb gats hidràulics. L’accés des de l’andana costat mar es conformarà mitjançant la construcció d’un pou pel que ha estat necessària la demolició de part del mur que limita l’andana en l’actualitat. S’instal·laran dos ascensors amb capacitat per a vuit persones i dos escales fixes.

A més, es clausuraran les escales d’accés a andanes existents des del pas de ciutat i es cobrirà una part del pas en el costat de l’edifici per  donar continuïtat a l’amplada d’andana en aquesta zona.

El projecte inclou també la instal•lació de marquesines de 80 m de longitud i 480 m2 de superfície a les andanes. 

L’edifici de l’estació, que data de finals del segle XIX i que està catalogat com a Bé Cultural d’Interès Local des de finals de 2008, s’està rehabilitant completament, mantenint la volumetria, les façanes, la forma i ubicació de les obertures originals i el pòrtic exterior.

La planta baixa, que acull el vestíbul, s’està reformant i adaptant per  optimitzar i fer més funcionals els espais. S’habilitarà un vestíbul de 60 m2  de superfície i zones destinades a venda de títols de transport, control d’accessos, sales d’instal•lacions, serveis públics i cafeteria.

Els forjats de fusta de la primera planta i de la coberta s’estan substituint per altres de xapa i bigues metàl•liques. La coberta se substitueix per una nova que incorporarà aïllament tèrmic. Les fusteries també es canviaran per altres d’alumini i càmera d’aire, el que contribuirà a millorar les condicions tèrmiques de l’edifici. Es realitzaran també altres treballs complementaris de fontaneria, grups electrògens, climatització, drenatges, electricitat i il·luminació, sistemes de protecció i detecció d’incendis, etc.



Millora de l’accessibilitat a Segur de Calafell

La intervenció a l’estació de Segur de Calafell introdueix elements d’accessibilitat i reduirà les barreres arquitectòniques per a persones amb discapacitat. El projecte compta amb un pressupost de 2.059.862,3 euros, a executar en dues fases, i consisteix en la construcció d’un nou pas inferior exclusiu per als viatgers i l’adaptació de l’actual com a pas urbà, l’elevació del nivell de les andanes, l’adequació de l’edifici de viatgers i la millora dels encaminaments a l’estació i l’aparcament.

En la primera fase, ja executada, s’han invertit 373.035,4 euros en la prolongació i el recreixement de les andanes a una alçada de 68 cm sobre el carril en una longitud de 200 m, així com en la instal•lació de noves peces d’extrem d’andana senyalitzades i antilliscants i paviment podotàctil, així com itineraris que configuraran una ruta accessible amb senyalització de canvis de nivell, escales o accés a ascensors amb l’objectiu de facilitar l’orientació a les persones amb discapacitat.

La principal actuació a la segona fase del projecte ha estat la construcció d’un nou pas inferior entre andanes i l’adaptació del pas existent únicament per a ús ciutadà.

El sistema constructiu emprat ha estat el de calaix col•locat sota les vies pel que va ser necessari crear primer una plataforma de lliscament que permetés després la seva instal•lació. Per facilitar l’accés a les andanes per part de les persones amb dificultats de mobilitat s’han instal•lat dos ascensors.

D’altra banda, el projecte incloïa obres de millora en l’edifici de viatgers. S’ha realitzat una nova distribució a l’interior del vestíbul, que s’ha vist també ampliat, i compta amb espais destinats a venda de bitllets, control d’accés, serveis, locals comercials i zones tècniques. A més, s’ha instal•lat una rampa d’accés a l’estació des de l’exterior per a persones amb discapacitat.


Actualment, els treballs es troben en la recta final d’execució amb la realització de revestiments i acabats de l’edifici de l’estació i l’adequació de l’entorn. A l’exterior de l’edifici, es reservaran dues places d’aparcament per a l’ús de persones amb discapacitat i s’instal•laran ancoratges per a l’aparcament de bicicletes.
 

>Fotos