El secretari d’Estat de Transports presenta la primera flora de vehicles elèctrics de l’aeroport de Barcelona-El Prat

cotxe

16/09/2011

Han suposat una inversió de més d’un milió d’euros


  • Es tracta de 7 cotxes dels 10 que tindrà abans de final d’any
  • En total, Aena Aeroports ja ha adquirit 33 vehicles que s’utilitzaran també a Madrid-Barajas, Palma de Mallorca i Lanzarote
  • Anualment es reduiran en 12.000 kg. les emissions de CO2


El secretari d'Estat de Transports, Isaías Táboas, acompanyat pel director d'Aena Aeroports, Javier Marín, ha presentat avui la primera flota de vehicles elèctrics de l'aeroport de Barcelona-El Prat.

Es tracta de 7 vehicles dels 10 que formaran la seva flota abans de finalitzar l'any. Aquests cotxes responen a les tipologies de turisme i industrial lleuger i s'utilitzen per donar servei a les activitats realitzades pels departaments d'operacions, medi ambient i enginyeria, entre altres.

Amb aquests nous 10 vehicles elèctrics, Aena Aeroports compta ja amb un total de 33 destinats als aeroports de Madrid-Barajas, Palma de Mallorca i Lanzarote, convertint-se així en la major flota de cotxes elèctrics utilitzada per un gestor aeroportuari a Europa.

La inversió total ha estat de més d'un milió d'euros en la modalitat de rènting amb un termini de 3 anys i han estat subministrats per l'empresa Northgate a través de concurs públic, per un import de 1.086.000 euros.

L'ús d'aquests cotxes afavorirà la disminució de gasos contaminants considerablement. Anualment per cada vehicle s'evitarà emetre 1.200 kg de CO2 a l'atmosfera cada 10.000 km.

Els vehicles faran servir únicament energia elèctrica que es subministrarà mitjançant una infraestructura de recàrrega especialment dissenyada per a això per Endesa. En concret l'aeroport de Barcelona-El Prat disposarà de 15 punts de recàrrega dels quals 3 ja han estat instal•lats, 2 a la terminal T1 i 1 a la Terminal T2, repartits entre costat aire i costat terra.

Els automòbils seran carregats en les hores vall o nocturnes, quan l'aeroport tingui menys demanda d'energia elèctrica, perquè l'afectació a la instal•lació elèctrica ja existent sigui mínima.

PLA D'ESTALVI I EFICIÈNCIA ENERGÈTICA
La mesura està inclosa en el Pla d'Estalvi, Eficiència Energètica i reducció d'emissions, en el Transport i l'Habitatge presentada el 6 d'abril de 2011 al Congrés pel ministre de Foment i està alineada amb les propostes del Llibre Blanc de Transports de la Comissió Europea per potenciar la utilització del cotxe elèctric.

Amb aquesta iniciativa, Aena Aeroports analitzarà la viabilitat de substituir per cotxes elèctrics la totalitat dels vehicles convencionals que utilitza en l'activitat aeroportuària (més de 4.000, dels quals 1.200 circulen per l'Aeroport de Barcelona-El Prat), i estendre el seu ús també a les activitats realitzades per altres empreses que operen en els aeroports com companyies aèries o de handling.

Per aquesta raó, la Direcció de Medi Ambient d'Aena Aeroports conjuntament amb la Direcció de cada aeroport supervisarà la correcta implantació i funcionament dels cotxes subministrats. Si els resultats del projecte són satisfactoris, la quasi totalitat dels vehicles que operen en els aeroports seran elèctrics en un termini d'entre 5 i 10 anys.

La posada en servei d'aquesta flota de vehicles elèctrics es realitza després de les proves pilot de curta durada dutes a terme el 2010 en els aeroports de Madrid-Barajas i Barcelona-El Prat, que van mostrar resultats esperançadors per a ser utilitzats en l'àmbit de la activitat aeroportuària.

El desplegament de la nova flota d'Aena Aeroports és una de les 100 mesures operatives contingudes en el Pla d'estalvi, eficiència energètica i reducció d'emissions de gasos d'efecte hivernacle, presentat pel ministre de Foment, José Blanco, el passat mes d'abril .

El Pla suposa un estalvi brut de 11.479.000 d'euros fins al 2020 i evitarà l'emissió de 36.430.000 de tones de gasos d'efecte hivernacle.

En el sector aeri, el Pla preveu l'estalvi de 272 milions d'euros i de 3.221.000 de tones de CO2. Al costat dels vehicles presentats avui, el document preveu la generalització de l'aterratge continu, el projecte "aeroport verd" o l'ús de rutes més directes i basades en la navegació per satèl·lit, com reformes per assolir els objectius.