Foment anuncia l'impuls de noves actuacions de modernització de la xarxa de Rodalies de Barcelona

Fomento anuncia el impulso de nuevas actuaciones de modernización de la red de Cercanías de Barcelona

09/09/2011

Reunió de Seguiment amb la Generalitat


  • El secretari d'Estat de Planificació i Infraestructures, Víctor Morlán, anuncia la propera redacció del projecte de remodelació de l'estació de l'Hospitalet de Llobregat amb l'objectiu de millorar la seva capacitat operativa i l'accessibilitat
  • Ratifica el compromís amb els accessos viaris i ferroviaris al Port de Barcelona i amb el Corredor Mediterrani, sobre el qual ha afirmat "aquells que dubten d'aquest compromís o no s'han llegit els papers o directament no diuen la veritat"
  • En el marc d'implantació del Pla de Rodalies de Barcelona 2008-2015, Morlán ha detallat que entre gener i juny d'aquest any s'han finalitzat actuacions per valor de 127 milions d'euros
  • Ha valorat molt positivament el desenvolupament del pla de transport i informació amb motiu de les obres de cobertura de l'accés sud a Barcelona Sants, durant el qual la puntualitat dels trens va arribar al 98%


El secretari d'Estat de Planificació i Infraestructures, Víctor Morlán, ha anunciat avui l'impuls de noves actuacions en el marc de Pla de Rodalies de Barcelona 2008-2015. Entre elles, destaca l'estudi per a la remodelació de l'estació de l'Hospitalet de Llobregat amb l'objectiu d'augmentar la seva capacitat operativa, millorar l'accessibilitat i adaptar les dimensions de les andanes per donar servei als nous trens.



Morlán ha realitzat aquest anunci durant la reunió de seguiment del Pla de Rodalies que ha mantingut aquest matí a Barcelona amb el conseller de Territori i Sostenibilitat de la Generalitat, Lluís Recoder.

El secretari d'Estat de Planificació i Infraestructures ha presentat a més el balanç de les inversions del Pla de Rodalies de Barcelona durant el primer semestre del 2011, en què es detallen actuacions finalitzades per valor de 127 milions d'euros, els projectes en execució, que sumen altres 27 milions i les obres concursades a data 30 de juny, l'import és superior als 9 milions d'euros. D'aquestes, hi ha obres finalitzades recentment com la millora de la capçalera sud de Barcelona Sants, que es va executar el passat mes d'agost coincidint amb les obres de cobertura de les vies en l'accés sud a la terminal barcelonina, i que amb un pressupost de 2,7 milions d'euros han consistit en l'ampliació de la superfície de via en placa i la millora del traçat en el feix de les vies d'estacionament 7-11.

A aquestes inversions, cal afegir 6,6 milions d'euros que s'han destinat a assistències tècniques, actuacions complementàries, estudis i anàlisi. recentment finalitzades. D'aquesta manera, la inversió total ascendeix a 143 milions.

L'anunci de les noves actuacions i el grau d'execució del pla ratifiquen el ferm compromís del Ministeri de Foment d'impulsar totes les iniciatives necessàries en el marc d'aquest pla, que suposa inversions per valor de 4.000 milions d'euros, per modernitzar i ampliar la xarxa de Rodalies de Barcelona amb l'objectiu d'oferir un servei de major qualitat, seguretat, confort i accessibilitat als usuaris del ferrocarril.


Remodelació de l'estació de l'Hospitalet de Llobregat

Aquesta estació dóna servei a tres línies de Rodalies i registra un moviment de 205 trens passants i 314 amb origen i destí, el que suposa un 66% del total del servei. A més, representa un important centre logístic. Disposa de 23 vies, dues d'elles generals, dues secundàries, 8 de terminal i altres 4 destinades per al manteniment d'infraestructura i la resta, a manteniment de material i operacions internes.

Els objectius del projecte que va a redactar el Ministeri de Foment, i la inversió estimada és de 11,5 milions d'euros, són:

• augmentar la capacitat operativa de l'estació gràcies a la reducció del temps necessari per les operacions d'entrada i sortida de trens a la terminal
• dotar l'andana central d'accessos adaptats a persones de mobilitat reduïda
• dotar l'estació d'andanes amb un longitud útil de 200 m

Entre les principals obres previstes en l'estudi, destaca la reordenació de les vies de l'estació, amb un nou traçat de les vies 1 a 4 i el ripat o desplaçament de la via 11 i la instal lació de nous aparells de via. També es contempla la creació d'una terminal de dues vies a la part central i la reconversió d'una de les vies secundàries en passant. Altres operacions consistiran en l'adaptació dels sistemes d'electrificació i de les instal.lacions de seguretat i comunicacions.

D'altra banda, mitjançant la modificació del traçat de les vies 3 i 4, es permetrà ampliar l'amplada útil de l'andana central per adaptar a persones de mobilitat reduïda el pas inferior existent. Paral.lelament, s'ha projectat allargar la longitud de les andanes de les dues futures vies generals i les dues futures vies terminals fins als 200 m útils per a l'estacionament als nous trens que circulen per aquesta estació.

La previsió és que s'iniciï en properes dates la redacció del projecte amb l'objectiu que estigui finalitzat en un termini de 8 o 9 mesos per, posteriorment, concursar les obres i executar-les.

Implantació del Pla de Rodalies


El secretari d'Estat de Planificació i Infraestructures també ha presentat el grau de compliment dels compromisos establerts en el Pla de Rodalies de Barcelona. Morlán ha detallat que només en els tres primers anys dels vuit de vigència del Pla, s'han licitat actuacions de millora de la infraestructura ferroviària per més de 277 milions d'euros, el que representa més d'un 54% dels 540.340.000 d'inversió total, entre obres directament previstes en el pla i altres addicionals.

En relació a la modernització de la infraestructura i la construcció i millora d'instal·lacions, Victor Morlán també ha presentat un balanç de les actuacions finalitzades pel Ministeri de Foment i Adif durant els sis primers d'any. Segons aquestes dades, entre gener i juny s'han conclòs obres per valor de 127 milions d'euros i es troben en execució altres amb una inversió de 27 milions.

Entre altres, s'han finalitzat actuacions tan destacades com els nous intercanviadors de la Sagrera-Meridiana i Sabadell Nord, la remodelació de les estacions de Badalona, Gavà o Cubelles, actuacions de millora dels paràmetres de la plataforma en diferents punts de la xarxa, la modernització de la catenària en els trajectes Sant Vicenç de Calders-el Prat i Terrassa-Manresa, així com altres actuacions de millora de la infraestructura, de sistemes d'electrificació i subministrament d'energia i instal.lacions de seguretat i comunicacions.

D'altra banda, entre les actuacions que actualment estan en execució destaca la instal lació de catenària rígida als túnels de Sabadell o la millora de la catenària a l'estació de Montcada-Bifurcació i en el tram La Sagrera-Sant Adrià de Besòs.

En relació a l'execució del pla de modernització d'estacions de rodalies de Barcelona, que preveu una inversió aproximada de 125 milions d'euros per a l'execució d'un obres en gairebé 50 estacions, entre gener i juny s'han finalitzat 10 actuacions. A data d'avui, ja s'han conclòs 37 de les 56 actuacions previstes, durant el mes de setembre està previst finalitzar altres 4 i 11 més abans de final d'any.

Positiva valoració del tall ferroviari a Sants

El secretari d'Estat ha valorat molt positivament les mesures adoptades per garantir la mobilitat i la informació dels viatgers durant la interrupció del servei ferroviari el passat mes d'agost per les obres de cobriment de les vies en l'accés sud a Barcelona Sants i els treballs de millora que ha executat Adif en aquesta capçalera.

Així mateix, ha destacat la pràctica absència d'incidències i els índexs de puntualitat aconseguits durant aquest període que se situen per sobre del 98%.

Nous accessos al Port de Barcelona

Durant la reunió, Víctor Morlán també ha reafirmat el compromís del Ministeri de Foment amb el projecte de construcció dels nous accessos viaris i ferroviaris al Port de Barcelona. La solució definitiva es basa en el projecte presentat pel Ministeri que segueix tenint plena vigència i validesa.

El secretari d'Estat de Planificació i Infraestructures ha anunciat que s'ha remès un proposta al Consorci de la Zona Franca i al Port de Barcelona per signar un acord en properes dates sobre la solució provisional acordada recentment. Igualment, ha ratificat la voluntat del Ministeri de Foment d'agilitar tots els tràmits per concursar les obres i executar-les, ja que el projecte d'accessos definitius al Port de Barcelona figura entre les seves principals prioritats.

Corredor Mediterrani

De la mateixa manera, Morlán ha ratificat el compromís del Ministeri amb el Corredor Mediterrani, sobre el qual ha afirmat "aquells que dubten d'aquest compromís o no s'han llegit els papers o directament no diuen la veritat". En aquest sentit, ha destacat l'intens treball que s'està duent a terme amb la finalitat de promoure el seu desenvolupament i el dels territoris pels quals discorre, així com la seva compatibilitat amb altres corredors.

Altres assumptes tractats en la reunió

En relació a l'estat actual de la xarxa de Rodalies, Víctor Morlán ha anunciat que es realitzarà un estudi d'aquelles zones d'especial sensibilitat i que registren una gran densitat de trànsit per introduir mesures que agilitin la capacitat operativa d'aquests punts a curt i mig termini per millorar el servei. En aquest sentit, s'ha ofert a tècnics de la Generalitat participar en aquests estudis.

D'altra banda, s'ha tractat l'avanç de l'elaboració del pla d'infraestructures ferroviàries per a la xarxa de serveis regionals. Així mateix, i respecte a altres actuacions prioritàries, ha manifestat la intenció del Ministeri d'impulsar la prolongació de les andanes de les estacions de Granollers Nord-les Franqueses i l'Aeroport. En relació a la prolongació de les andanes de l'estació d'Arc de Triomf, Morlán ha detallat que es treballarà en la recerca d'una solució tenint en compte les peculiaritats tècniques i econòmiques que presenta l'obra.