Adif inicia el procés de col locació de dues noves passarel vianants a Vilafant (Girona)

01/09/2011

Línia d'Alta Velocitat Madrid-Barcelona-frontera francesa


  • Les estructures tenen 45 m de longitud i estan situades a la zona nord-est del terme municipal, al costat del centre esportiu Els Pins
  • Aquesta actuació, amb un pressupost de 3,2 milions d'euros, augmentarà la permeabilitat de la infraestructura ferroviària en salvar la Línia d'Alta Velocitat Barcelona-frontera francesa i la variant de la línia convencional Barcelona-Portbou


Adif ha iniciat els treballs d'instal lació de dues noves passarel vianants al terme municipal de Vilafant, que suposen una inversió de 3,2 milions d'euros. Gràcies a aquesta actuació, s'augmentarà la permeabilitat de la infraestructura ferroviària al seu pas per aquest municipi de la comarca de l'Alt Empordà, ja que les passarel salven la Línia d'Alta Velocitat Barcelona-frontera francesa i la variant de Figueres de la línia de ample convencional Barcelona-Portbou.

Aquest projecte s'emmarca en el compromís d'Adif de garantir la plena integració i permeabilitat de les noves infraestructures ferroviàries en els territoris pels quals discorren, així com d'incrementar la seguretat per als ciutadans i les circulacions ferroviàries.

Després de la seva construcció en terrenys annexos, s'ha iniciat el procés de col locació de les estructures en el seu emplaçament definitiu. Aquestes operacions, en què s'utilitza maquinària especialitzada, es duen a terme en horari nocturn per tal de compatibilitzar-les amb el servei ferroviari. D'aquesta manera, la passada nit es va instal.lar la primera i per aquesta nit s'ha previst la col.locació de la segona.

Posteriorment i de forma prèvia a la seva posada en servei, es duran a terme treballs per adequar les estructures a la seva configuració final mitjançant actuacions en els estreps, així com la col.locació del tancament antivandàlic i de la il luminació.

De forma paral.lela, es completarà la fase de proves de càrrega per verificar els òptims paràmetres de resistència i vibració, entre altres. Fins ara, s'han dut a terme les proves estàtiques, en les quals s'han utilitzat una càrrega de 240 kg/m2. Una vegada en la seva ubicació definitiva, es duran a terme les proves dinàmiques amb la simulació de trànsits per la passarel.la.


Característiques de les passarel·les


Estan situades a la zona nord-est del terme municipal de Vilafant, al costat del centre esportiu Els Pins, en les proximitats del paratge conegut com El Camp dels Enginyers. La seva estructura és avantguardista i s'ha executat amb materials innovadors, d'elevada resistència i durabilitat, que incorporen compostos reforçats amb fibroplásticas i acer inoxidable, entre altres elements.

Pel seu disseny plenament respectuós amb el medi ambient, ambdues passarel també s'integren en l'entorn gràcies a la suavitat, simplicitat, lleugeresa i transparència de les formes.

L'elecció dels materials i el disseny s'han conjugat per executar unes estructures de construcció senzilla, ràpida i segura, donant com a resultat una actuació que reflecteix, des de l'austeritat i l'elegància, el desenvolupament i el progrés tecnològic de la societat actual.

Tenen una longitud de 45 m cadascuna, amb un únic va de 7 m d'alçada per salvar el traçat de la Línia d'Alta Velocitat i de la variant de Figueres de la línia Barcelona-Portbou. Ambdues plataformes tenen 4 m útils per a ús de vianants i de bicicletes.

El va de les dues passarel està unit mitjançant estructures elàstiques en els dos estreps, constituïts per una fonamentació de 12 m de profunditat. Els perfils longitudinals inferiors de les passarel estan encastats en els estreps a través d'una placa d'acer.

Així mateix, s'ha integrat el tancament antivandàlic i la il.luminació en l'estructura final de les passarel.

Línia d'Alta Velocitat Madrid-Barcelona-frontera francesa


La Línia d'Alta Velocitat Madrid-Barcelona-frontera francesa ha estat cofinançada pel Fons de Cohesió, en les obres de plataforma del tram Madrid-Barcelona, ​​així com el subministrament i muntatge de via del tram Madrid-Vilafranca del Penedès i instal.lacions d'electrificació , senyalització i comunicacions del tram Madrid-Lleida, amb una ajuda que puja a 3.389,3 milions d'euros.

Els Ajuts RTE-T (Xarxes Transeuropees de Transport) en el mateix període han finançat els estudis i projectes, així com les obres de la plataforma del tram Maçanet-Sils, amb un ajut de 70,9 milions d'euros.

En el període 2007-2013 seran cofinançades pels ajuts RTE-T la implementació del ERTMS (Sistema de Gestió de Trànsit Ferroviari Europeu) del tram Barcelona-Figueres, amb un ajut de 10,6 milions d'euros.

El Banc Europeu d'Inversions (BEI) participa també en el finançament d'aquest projecte.

El tram Barcelona-Figueres de la Línia d'Alta Velocitat Madrid-Barcelona-frontera francesa compta amb una inversió aproximada de 4.200 milions d'euros, dels quals 278,6 milions d'euros es destinen al tram Túnels Urbans i Estació de Girona.