El MARM resol l’avaluació d’impacte ambiental del projecte de la línia elèctrica Bescanó-Ramis-Santa Llogaia (Girona)

29/07/2011

Segons la Declaració d’Impacte Ambiental publicada avui al BOE


•    S’incorporarà al projecte la compactació dels trams de les línies existents de doble circuït 220 kV Bescanó-Juià i de 132 kV Juià-Figueres amb la nova línia de 400 kV, desmantellant-se després aquestes línies i restaurant les zones de bosc dels carrers que entrin en desús.

El Ministeri de Medi Ambient, i Medi Rural i Marí ha formulat la Declaració d'Impacte Ambiental del projecte "Línia elèctrica a 400 kV Bescanó-Ramis-Santa Llogaia, subestació a 400 kV Ramis i subestació a 400 kV Santa Llogaia (Girona)" concloent que, sempre que s'autoritzi en l'alternativa seleccionada i en les condicions deduïdes del procés d'avaluació, quedarà adequadament protegit el medi ambient i els recursos naturals.

L'objectiu principal de la línia és reforçar l'alimentació a Girona, província que actualment no compta amb alimentació a 400 kV i que necessita de forma urgent aquesta millora; alimentar el tren d'alta velocitat que es troba ja en construcció, i servir per evacuar l' possible generació eòlica de la zona. La línia servirà a més per permetre l'entrada-sortida al sistema peninsular de l'electricitat provinent de França a través de la interconnexió ja aprovada i considerada entre les prioritàries a la Unió Europea.

Atenent al requeriment de la Direcció General d'Energia i Mines del departament d'Economia i Finances i de la Direcció General de Política Ambiental i Sostenibilitat del Departament de Medi Ambient i Habitatge de la Generalitat de Catalunya, s'incorporarà al projecte la compactació dels trams de les línies existents de doble circuit 220 kV Bescanó-Juià i de 132 kV Juià-Figueres amb la nova línia de 400 kV. Cal incloure també el desmantellament de les línies de 132 kV i de 220 kV compactades i la restauració de les zones boscoses dels carrers que entrin en desús.

Entre les condicions que exigeix la DIA, en la fase de construcció no es desviaran ni enterboliran els cursos d'aigua. A més per evitar afeccions s'han d'adoptar les mesures incloses en l'informe de l'Agència Catalana de l'Aigua.
La DIA estableix com a condició que el disseny definitiu de la subestació de Ramis ha de ser informat favorablement per l'Agència Catalana de l'Aigua. Així mateix es tindrà en compte la necessitat d'allunyar al màxim la subestació de Santa Llogaia del curs i de la vegetació de ribera de la riera d'Àlguema.

Per tal de disminuir l'afecció sobre els sòls s'utilitzarà, sempre que sigui possible, la xarxa de carreteres i camins existent. S'evitarà posar qualsevol suport en àmbit fluvial o en zones boscoses. A més, per reduir les afeccions a zones forestals, s'elevarà la catenària i es recreixeran els suports entre vanos que creuin aquestes zones, disminuint així, la superfície afectada pel carrer de lliure arbrat.
En relació amb les instal•lacions d'obra, la DIA exigeix s'ubiquin preferentment en zones de cultiu, sense afectar hàbitats d'interès comunitari ni zones forestals. També requereix que es minimitzi el nombre de suports als estrictament necessaris, prestant especial atenció a les zones on el traçat travessa aquests hàbitats.

La Resolució estableix que les obres que es situïn en espais naturals o cursos fluvials, o a menys de 500 m d'aquests, es paralitzaran en el període de març a juliol, ambdós inclosos, per no afectar l'època de cria de les espècies presents. L'actuació complirà les mesures establertes a la Llei per a la protecció de l'avifauna contra la col•lisió i electrocució en línies d'alta tensió.

El projecte incorpora un Pla de Vigilància Ambiental que inclourà els controls i seguiments per tal de garantir el compliment de les mesures preventives i correctores contingudes en la DIA.