La Tresoreria de la Seguretat Social concedeix més de 11.000 ajornaments en 2010 que van permetre a empreses i autònoms la regularització dels seus deutes

La Tresoreria de la Seguretat Social concedeix més de 11.000 ajornaments en 2010 que van permetre a empreses i autònoms la regularització dels seus deutes

21/03/2011

Balanç de gestió 2010 de la Tresoreria General de la Seguretat Social de Barcelona


  • La Tresoreria de la Seguretat Social va facilitar que un total de 11.969 empreses de Barcelona amb dificultats transitòries ajornessin en 2010 els seus pagaments 
  • Els ingressos per recaptació executiva van augmentar un 16%
Durant l’any 2010, la Tresoreria General de la Seguretat Social de Barcelona va autoritzar 11.969 ajornaments, 833 més que l’any anterior, la qual cosa suposa un increment del 7,48%, respecte a 2009. La majoria dels ajornaments, el 93,5%, eren deutes de fins a 30.000 euros corresponents a empreses i treballadors autònoms amb dificultats transitòries de liquiditat que un cop regularitzat el deute, han pogut continuar accedint a determinades bonificacions. De la resta dels ajornaments, un 4,33% corresponen a deutes de 30.000 a 90.000 euros i només un 2,1% dels ajornaments concedits ho eren d’impagats que superaven els 90.000 euros.
 
El director provincial de la Tresoreria General de la Seguretat Social (TGSS), Mateo Albillos, ha presentat el balanç de gestió d’aquest organisme i ha explicat que per a la concessió dels ajornaments s’ha tingut en compte la difícil situació que travessen petites i mitjanes empreses i treballadors autònoms que, tot i disposar d’un projecte empresarial viable, presenten dificultats transitòries de liquiditat a causa dels efectes de la crisi. És per aquest motiu que els esforços de la Tresoreria s’han centrat en facilitar l’autorització de l’ajornament a totes aquelles empreses que han acreditat prèviament la seva viabilitat per tal de garantir la seva continuïtat i el manteniment dels llocs de treball.
 
Pel que fa als ingressos obtinguts en via executiva, Albillos ha destacat la dada de la reptació obtinguda en via executiva que ha estat de 193.066.235 milions d’euros durant l’any 2010, un 16,1% més que en l’exercici anterior. Es tracta de la xifra més elevada des de la creació de les Unitats de Recaptació Executiva el 1988 que s’ha d’atribuir a l’esforç realitzat pel conjunt de la plantilla per tal de millorar la gestió, a l’avanç de les noves aplicacions informàtiques que faciliten el control i seguiment del deute i dels deutors, així com també al reforç dels mecanismes de col·laboració amb altres entitats públiques i privades.
 
 
En relació a d’altres actuacions dutes a terme a la via executiva, en 2010 es van realitzar 342.993 embargaments, un 15 % més que en 2009, entre els quals s’ha de destacar l’increment d’embargaments de comptes corrents en un 44,2%. Altres modalitats d’embargament han registrat reduccions entre les quals destaquen els embargaments de béns immobles (-18%), vehicles i embarcacions (-18,8%), i salaris, pensions i prestacions (-15%), entre d’altres.
 
Seguiment i control preventiu d’empreses
 
En quant al control del deute, la Tresoreria General de la Seguretat Social ha intensificat el seguiment dels primers descoberts de les grans i mitjanes empreses. Així, durant 2010, van ser objecte d’anàlisi específica 6.512 empreses.
 
Amb aquestes actuacions, la Tresoreria verifica els casos de les empreses que contreuen un primer impagament amb la Seguretat Social, a les quals s’ofereix la possibilitat de regularitzar el deute en primera instància, fent efectiu el pagament o bé, amb l’obtenció d’un ajornament. Així, a l’any 2010, de les 238 empreses entrevistades a les quals es va detectar un primer descobert, 113 van solucionar el problema, o bé pagant el deute total o parcialment o sol·licitant el seu ajornament.
 
D’altra banda, el 2010 es van emetre 1.919 derivacions de responsabilitat enfront dels 1.239 expedients emesos l’any 2009, la qual cosa suposa un increment del 55%. Els expedients per derivació de responsabilitat són els originats en els casos de successió en la titularitat de les empreses o per responsabilitat dels administradors en societats mercantils, entre d’altres.
 
Pel que fa a la tasca realitzada per la Secció d’Investigació de la Seguretat Social (SISS), durant l’any 2010 es van portar a terme 76 actuacions per investigar un volum de frau de 19.397.610 euros. Cal remarcar que aquesta Unitat té com a objectiu la detecció d’irregularitats amb indicis delictius, tant de tipus econòmic contra la Seguretat Social, com d’altres delictes que poden originar responsabilitats penals.
 
En quant a la taxa de morositat a la Seguretat Social registrada en 2010, es va elevar del 2% al 2,5%, un 25% més respecte a l’any anterior. Això significa que de cada 100 euros que s’han de recaptar a les empreses per la via voluntària, 2,5 s’han d’obtenir per la via executiva. Amb tot, va explicar el director provincial de la Tresoreria que “l’índex està lluny de la taxa de mora a les entitats financeres. Fins i tot, molt per sota del 6% registrat en 1993 quan el sistema encara no disposava dels necessaris mitjans telemàtics ni s’havien signat convenis de col·laboració entre la TGSS i Hisenda”, ha subratllat. 
 
La TGSS de Barcelona continua impulsant actuacions per fer front a comportaments fraudulents bé a iniciativa pròpia, o bé comptant amb la col·laboració d’altres administracions, com l’Agència Estatal de l’Administració Tributària o la Inspecció de Treball i Seguretat Social. Entre les actuacions realitzades per la TGSS destaquen les corresponents a enquadraments indeguts, les baixes irregulars en determinats períodes de l’any com les vacances, falta de altes, derivacions de responsabilitat, control de bonificacions o seguiment d’empreses insolvents amb activitat, entre d’altres.