El MARM avalua el projecte d'ampliació de pista, plataforma i urbanització de parcel·la de l'aeroport de Girona-Costa Brava

18/03/2011

Segons la Declaració d'Impacte Ambiental publicada ahir al BOE


  • S'elaborarà un Pla d'Aïllament Acústic del seu entorn que s'executarà en aquells habitatges i edificacions d'usos sensibles, que requereixin una especial protecció contra la contaminació acústica.

El Ministeri de Medi Ambient, i Medi Rural i Marí, ha formulat la Declaració d'Impacte Ambiental (DIA) del projecte "Ampliació de pista, plataforma i urbanització de parcel l'aeroport de Girona-Costa Brava " concloent que, sempre que s'autoritzi en l'alternativa seleccionada i en les condicions deduïdes del procés d'avaluació, queda adequadament protegit el medi ambient i els recursos naturals.

Els projectes s'emmarquen en la necessitat de l'aeroport de Girona-Costa Brava d'adaptar-se les normes tècniques de disseny i operació de aeròdroms d'ús públic. Així mateix, les necessitats detectades en el Pla Director de l'aeroport responen a un ajust de la capacitat de les infraestructures a la demanda prevista, definint i ordenant els diferents subsistemes que l'integren i s'estructuren, d'acord amb la seva funcionalitat interdependent, buscant un equilibri harmònic i eficient de l'activitat global aeroportuària i garantint la seva desenvolupament i expansió futurs.

L'Agència Catalana de l'Aigua fa saber que el projecte no afecta cap espai fluvial inclòs a la Xarxa Natura 2000. Per la seva banda, la Direcció General de Polítiques Ambientals i Sostenibilitat del Departament de Medi Ambient i Habitatge de la Generalitat de Catalunya indica que el projecte no afecta directament cap espai protegit ni a hàbitats d'interès comunitari.

Atès que en l'estudi d'impacte ambiental (EIA) s'ha constatat l'existència d'edificacions afectades acústicament per l'activitat de l'aeroport, la DIA estableix l'elaboració d'un Pla d'Aïllament Acústic del seu entorn. Aquest Pla s'executarà en aquells habitatges i edificacions d'usos sensibles (Docent, sanitari i cultural) que requereixin una especial protecció contra la contaminació acústica. Les mesures per fer front al problema del soroll de l'aeroport a la fase d'operació van orientades cap a la reducció dels nivells sonors emesos per les aeronaus en la font.

El promotor assumirà les condicions per a la realització del projecte que li pogués demanar l'Agència Catalana de l'Aigua, com a administració competent, per autoritzar les actuacions sobre els cursos fluvials. Les obres de soterrament de la riera d'Riudevila i el Torrent Calderó es realitzaran en períodes de cabal mínim i s'han d'aplicar mesures que evitin el possible moviment de sediments o vessaments accidentals aigües avall de les obres.

Pel que fa a la vegetació, s'haurà de dur a terme l'eliminació de les espècies vegetals exòtiques que es troben en el traçat del projecte i els  seus àrees pròximes i la restauració de l'espai ocupat per aquestes espècies per evitar l'erosió que podria produir l'eliminació de la vegetació sobre el sòl.

Abans de l'inici de les obres, es determinarà en el projecte el tipus i la ubicació exacta de les basses de decantació per les aigües pluvials de l'aeroport, que evitin l'arrossegament d'abocaments accidentals i de sediments procedents dels moviments de terra durant les obres.

L'impacte ambiental inclou un programa de vigilància ambiental que té per objecte assegurar la correcta execució de les mesures protectores i correctores definides per a la minimització de les afeccions causades per les obres previstes, vigilant el seu correcta aplicació i grau d'eficàcia real i establint en el seu cas els mecanismes necessaris per a la correcció de les possibles desviacions.