L'any 2010 la Tresoreria de la Seguretat Social a Lleida va concedir un total de 753 ajornaments en el pagament de quotes, un 1'44% menys que l'any 2009

L'any 2010 la Tresoreria de la Seguretat Social a Lleida va concedir un total de 753 ajornaments en el pagament de quotes, un 1'44% menys que l'any 2009

14/03/2011

  • La recaptació per via executiva es va incrementar en un 6'1% en relació a l'any anterior

Ajornament de quotes

Durant l'any 2010 la Tresoreria de la Seguretat Social va autoritza un total de 753 ajornaments, el que suposa un descens del 1'44% en comparació amb l'any 2009. En un context com l'actual s'ha continuat amb la utilització de tots els mecanismes necessaris perquè les empreses i treballadors autònoms que pateixen problemes de caràcter conjuntural i que, malgrat dificultats de liquiditat transitòria, tenen projectes viables tinguin el suport que demanen per aconseguir la seva continuïtat i el manteniment de llocs de treball.

Del total d'ajornaments concedits, el 96,33% ho van ser per deutes inferiors a 30.000 euros, el 2,59% per imports entre 30.000 i 90.000 euros i només un 1,09% corresponien a impagats superiors a 90.000 euros.

Seguiment i control d'empreses

És convenient destacar la importància creixent que, pel control del deute, suposa la intensificació que la Tresoreria General fa en el seguiment dels primers descoberts de les mitjanes i grans empreses. Durant l'any 2010 han estat objecte d'anal·lisi específic un total de 453 empreses, un 17.66% més que l'any passat. Aquestes actuacions sobre el primer impagat suposen una actuació preventiva que porta com a conseqüència una regularització d'un 54% del total d'empreses entrevistades, bé mitjançant el pagament total o bé formalitzant un ajornament.

Recaptació executiva

Per actuacions executives es va recaptar un total de 18.377.919,92 € durnat l'any 2010, un 6,60% més que l'any anterior. És la xifra més elevada des de que a l'any 1988 es van crear les Unitats de Recaptació Executiva (URE) amb la finalitat d'efectuar el seguiments dels incompliments en matèria de cotització i per a la regularització i control del deute.

La recaptació obtinguda en via executiva és conseqüència, a més a més de l'esforç realitzat pel personal, de l'avenç de les aplicacions informàtiques que faciliten el seguiment del deute i dels deutors, i del reforç dels mecanismes de col·laboració amb altres entitats públiques i privades. En aquest sentit ha estat essencial la col·laboració amb l'Agència Tributària i la feina conjunta amb la Inspecció de Treball en la lluita contra el frau.

L'adopció de mesures ha contribuït a la contenció del deute pendent de pagament en via executiva, és a dir, des de la Seguretat Social s'han activat tots els mecanismes necessaris per tal de fer efectiu el cobrament de les quantitats que es deuen. Així, per exemple, el nombre d'embargaments sobre devolucions tributàries ha pujat un 9,63%, el de bés immobles urbans un 106,37% i el de comptes corrents un 32,66%. L'import recaptat per aquest últim concepta va arribar als 2.437.206,93 euros, un 28,07% més que l'any 2009.

Actuacions referents a derivacions de responsabilitats de deutes i control de bonificacions indegudes

Respecte a l'atenció preferent a la detecció de l'incompliment de normes, han tingut especial rellevància les actuacions referides al control de bonificacions de quotes indegudament practicades, concepte pel que es van emetre un total de 5.371 reclamacions de deute per un import de 1.518.399 euros dels quals es van recaptar 1.169.734, és a dir, un 77%.

Per derivacions de responsabilitat de deutes de la Seguretat Social a altres subjectes responsables solidaris o subsidiaris en situacions, per exemple, de successions en la titularitat de les empreses, grups d'empresa (és a dir, aquells casos en què l'empresa deutora forma part d'un conjunt de societats aparentment autònomes) o els de cessió il·legal de treballadors durant l'any 2010 es van dictar 229 derivacions de responsabilitat amb un resultat de recaptació de 713.529,43 euros.

Lluita contra el frau

Es continuen impulsant actuacions per frenar els comportaments fraudulents bé a iniciativa pròpia o bé amb la col·laboració d'altres administracions com ara la Inspecció de Treball i Seguretat Social i Agència Estatal d'Administració Tributària.Existeix un pla d'objectius conjunts de lluita contra el frau en el que es treballa de manera coordinada amb la Inspecció i del que es destaquen, amb caràcter general, les actuacions sobre enquadraments indeguts, baixes irregulars o contractes que es declaren a temsp parcials per reduir la cotització quan en realitat corresponen a jornades senceres o el control d'empreses insolvents amb activitat.