Adif invertirà 4 M€ en la millora de l’accessibilitat de les instal·lacions de l’estació de Pineda de Mar (Barcelona)

21/04/2010

Pla de modernització de la xarxa de Rodalies de Barcelona


S’eliminaran les barreres arquitectòniques amb la construcció d’un nou pas inferior dotat d’ascensors i la creació de recorreguts guiats per a invidents.

El projecte inclou actuacions a les andanes, marquesines, edifici de viatgers, tancaments, aparcament i entorns.

Adif invertirà 3.970.313 euros en la millora de l’accessibilitat i la modernització de les instal·lacions de l’estació barcelonina de Pineda de Mar, situada a la línia convencional Barcelona-Mataró-Maçanet de la Selva.

El projecte, que té com a principals objectius l’eliminació de les barreres arquitectòniques i l’augment de la qualitat del servei als clients del ferrocarril, contempla la construcció d’un pas inferior dotat d’ascensors, l’ampliació i reordenació de les andanes i millores en l’edifici de viatgers, els aparcaments i l’entorn de l’estació.

Aquest projecte s’emmarca en el conveni signat entre el Ministerio de Fomento, Adif i SEITT (Sociedad Estatal de Infraestructuras del Transporte Terrestre) per a la realització d’actuacions de millora de la xarxa ferroviària de titularitat de l’Estat a Catalunya, en el que s’inclouen inversions per a la modernització d’estacions i actuacions per a la millora de línies.

Així mateix, respon al compromís del Ministerio de Fomento de realitzar un pla global d’inversions per a la millora permanent de les seves infraestructures i estacions de la xarxa de Rodalies de Barcelona, amb l’objectiu d’oferir un servei amb majors prestacions de seguretat, accessibilitat i confort als seus clients i els ciutadans.

Eliminació de les barreres arquitectòniques

El projecte contempla la realització d’obres per a l’eliminació de les barreres arquitectòniques i la millora de l’accessibilitat als trens. En el primer aspecte, destaca la construcció d’un nou pas inferior entre andanes que estarà dotat d’ascensors i d’escales fixes.

El nou pas, que tindrà una amplada mínima de 4 m, es construirà mitjançant el procediment de calaix encaixat, que consisteix en la construcció de l’estructura de formigó en una zona annexa i la seva posterior embranzida amb mitjans mecànics fins a la seva ubicació definitiva sota les vies. Aquest sistema redueix considerablement les afectacions al servei i permet aprofitar la franja horària nocturna per a l’execució de la major part dels treballs.

Per a l’accés a les andanes, s’instal·larà en cada andana una escala fixa i un ascensor envidriat amb capacitat per a 8 persones. El nou pas inferior permetrà l’eliminació del pas a nivell per a vianants que s’utilitza actualment per al trànsit entre andanes.

A més, es realitzaran obres addicionals, com la instal·lació de sistemes d’impermeabilització, construcció de pous de bombeig, canalitzacions, paviments i sistemes d’il·luminació, entre d’altres.

Reestructuració de les andanes

Per a facilitar l’operativitat de les instal·lacions i l’accés als trens, es reestructurarà completament la zona d’andanes. D’aquesta forma, es demolirà l’actual andana central situat entre les vies 1 i 2, es traslladarà la via sentit Maçanet en l’àmbit de l’estació i es construirà una nova andana lateral, que tindrà una longitud de 200 metres, una amplada de 6 m i una alçada de 68 cm sobre la cota del carril.

També es prolongarà la longitud i l’alçada de l’andana situada al costat de l’edifici de viatgers a les mateixes dimensions, que són les més adequades per a facilitar l’accés al nou material ferroviari que presta servei en aquesta estació. En ambdues andanes s’instal·laran paviments de pedra artificial antilliscant, amb franges diferenciades en altres materials als extrems de les andanes.

D’altra banda, i amb l’objectiu de facilitar el trànsit als invidents, s’establiran recorreguts guiats des de l’exterior de l’edifici fins els punts d’embarcament d’escales i ascensors.

A més, es procedirà a la instal·lació de noves marquesines de 80 metres de longitud en ambdues andanes, que estaran formades per una estructura d’acer que garantirà un òptim nivell de lluminositat. També s’instal·laran nous bancs i altre mobiliari urbà i es reforçarà el sistema d’il·luminació amb noves lluminàries.

Altres actuacions

El projecte inclou una sèrie de treballs encaminats a millorar les condicions generals de qualitat del servei i la seguretat de les instal·lacions.

Es construirà un nou espai que acollirà els controls d’accés i sortida entre l’edifici de viatgers i les andanes, es completarà i renovarà el tancament perimetral de l’estació, es redistribuiran les places d’aparcament per habilitar espais per a l’estacionament de vehicles per a persones amb dificultats de mobilitat i bicicletes, i es condicionaran els entorns i zones enjardinades.

L’estació disposarà així mateix d’una nova via auxiliar de 100 metres de longitud, dotada dels corresponents desviaments i instal·lacions, per a la seva utilització en cas necessari.

Finalment, es realitzaran treballs complementaris, com instal·lacions elèctriques per a garantir el subministrament als nous equipaments, canalitzacions, drenatges, dispositius de seguretat i protecció contra incendis i pre-instal·lació d’equipaments per a elements informatius (megafonia, panells informatius, etc.), entre altres.
 

> Fotos